Thursday, January 8, 2015

Peralihan usia

Assalamualaikum..

Selepas tamat SPM, saya mengambil untuk keputusan untuk berkerja sementara. Dengan bantuan rakan, saya mendapat kerja di Poh Kong AEON Rawang. Pelbagai pengalaman baru yang saya dapat ketika bekerja. Saya belajar banyak perkara mengenai emas dan berlian. Saya dapat menghadiri majlis makan malam anjuran syarikat. Saya juga dapat mengenali dan mengetahui pelbagai kisah hidup rakan-rakan kerja. Selain itu, saya telah membuat ujian lesen tetapi saya gagal.

Selepas tiga bulan berkerja, saya mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran. Tetapi, saya dalam dilema ketika itu kerana saya telah mendapat dua tawaran yang boleh dikatakan agak sukar untuk ditolak. Tawaran pertama ialah matrikulasi di Tangkak, Johor selama setahun. Tetapi aliran SAINS TULEN! Tawaran kedua Diploma Pengurusan Pejabat dan Teknologi di UiTM Dungun, Terengganu.

Memandangkan saya tidak ingin mengulangi kesilapan yang dahulu, maka saya telah mengambil keputusan untuk memilih tawaran kedua. Ramai orang mengatakan saya telah melepaskan peluang keemasan kerana matrikulasi hanya memakan masa setahun sahaja kemudian saya boleh melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda berbanding dengan Diploma saya perlu belajar selama tiga tahun dahulu. Tetapi, saya tidak mempedulikan kata-kata orang dan mengikut kata hati saya. Saya tahu kebolehan dan kemampuan saya.

Selepas itu, bermulahlah kesibukan saya untuk mempersiapkan diri dan barang sebelum melanjutkan pelajaran. Ini adalah kali pertama saya berpisah dengan keluarga dalam tempoh yang lama.

No comments:

Post a Comment